Copyright 2025 - Parti Testvérek Hungaria

Dalmácia 2025 ősz

Beszámoló a 2025. évi Évzáró Dalmáciai hajózásról

            A 2025. évi évzáró hajózás a meghirdetett időpontban október 22. és 26. között lebonyolításra került. A résztvevő között a Balatoni és a Budapesti Asztal tagjai is képviseltették magukat. Személy szerint a résztvevők között, Clochard és Vidám, továbbá Lupo di Mare és Fallenbüchel László aspiráns. A résztvevők között még kettő nagyon jó hajós társ csatlakozott, akik még nem tagjai az asztaloknak, de a tenger és a hajózás szeretete igencsak az életük részét képezi. Név szerint Mihály és Hektor, aki Vidám testvérünk másodszülött fia.

            Rövid telefonos, illetve elektronikus úton való egyeztetést követően, október 22.-én délben, a Clochard és Vidám testvérek, illetve Hektor, megindultak Budapestről, kisebb megpróbáltatások mellett és felvették az Vidám testvér autójába Mihályt és Lászlót. Bő 1,5 órás út megtétele után a 67 út leágazójának közelében Lupo testvérünket is az autó utasai között tudhattuk.

            Onnan tovább indulva, egészen a következő Shell kútig jutottunk, ahol is meg kellett állni, László aspiráns kérésére. Majd onnan tovább haladva, pontosabban az indulás előtti percben Lupo testvér felvetette, hogy egy jó ebéd erejéig a Berényi fogadóba egy étkezésre, nem lenne rossz megállni.  Ezért a következő megálló az is lett, mert mindenki a csapatból éhesnek bizonyult.

            A bőséges kínálat ellenére 10 perc után mindenki leadta rendelését és kb. 1 óra leforgása alatt végeztünk is a programnak ezzel a részével. A csapatból volt olyan, itt meg nevezett kaposvári illetőségű jogász doktor, akinek az elfogyasztott étel emléke a további napokat is bearanyozta! 

Ezt követően már Vidám testvérünk, aki a biztonságunkat előtérbe helyezve a lovak közé csapott, 23.00 óra környékén a Kastela Marina parkolójába juttatott el minket. A kikötő „A” mólóján türelemmel és tekintéllyel várakozott a további napjaink főszereplője, Lupo testvérünk becsben tartott hajója, ami nem volt más, mint a 43 lábas SEASTAR!

A hajóba való berakodás a lehető leghalkabban, mindent és mindenki pihenését a kikötőben szem elött tartva és minden zajt mellőzve”…… természetesen nem sikerült! Mindkettő csomagszállító kocsi úgy dübörgött a móló minden egyes deszkáján, hogy azt a „ZS” mólón elhelyezkedő, luxus motoros hangszigetelt kabinjában is hallani lehetett, minden kétséget kizáróan. A következő napon lokalizált anyahajó, amit a Spliti Kikötő bejáratánál horgonyoztak le, miattunk lett oda vezényelve, a hírekben megjelentekkel ellentétben. 

Végül a hajóba bepakolva, az érkezési „welcome drink” elfogyasztása után, mindenki a választott helyén nyugovóra tért.

 

Október 23! Az 1956-os forradalom és szabadságharc hatvankilencedik évfordulójára emlékezik az egész Magyar Társadalom……. Itt csütörtök volt a horvátoknak.

A budapesti események híreit elolvasva, megtudtunk mindent arról, hogy ki honnan -hova vonul és a résztvevők száma minimum a végtelen felé konvergál. Ezen felbuzdulva hajnali 9 óra 30 perckor elfáradtunk a helyi kisboltba, 1 liter tejet és egy fantát vásárolni. Ez annyira jól sikerült, hogy három bevásárló szatyorral tértünk vissza a hajóhoz és berámoltuk a zsákmányt.

Eljött a pillanat, izzítás majd finom horkantás után (rájött az aspiráns, hogy a motor fő kapcsoló nem lett felkapcsolva, na, jó, ez nem igaz) a motor, mint egy finommechanikai műszer motorja, halk pöfögés és köpködés (üzemszerű) kíséretében jelezte, hogy a hajó, útra kész. Természetesen Lupo testvérünk, minden előzetes ellenőrzést elvégzett, hogy a motor minden szükséges üzemével kapcsolatos egysége megfelelően el legyen látva a segédanyagokkal. 

Szóval ment a motor!

 Természetesen a hajó ivóvízzel való feltöltése is megtörtént. 

Lupo testvérünk, egyben a hajó kapitánya is, az Ő megszokott és gyakorlott tudását kihasználva, 100% hibamentes kiállást mondhatott magáénak, amit részben annak köszönhetett, hogy a személyzete az előre egyeztetett műveleteket végig asszisztálta és nem a kikötő kijáratánál akarta a móring kötelet ledobni.

            A nyugodt és eseménytelen első öt perc után, a szél iránya és erőssége arra késztetett minket, hogy a vitorlás vízen való mozgását, esetleg vitorla meghajtással is támogathatnánk. Végül nem zártuk ki a lehetőségét, és egy genua nyitással vitorla hajtásra kapcsoltunk. A motor itt már nem volt feltétlenül szükséges, mert a 4,5- 5 csomós sebesség stabilan tartva volt, minden túlélesedés és túlejtést kivéve, amire természetesen nem került sor!  
Tehát vitorláztunk. Az aspiráns László volt az aktuális kormányos, aki váltig állította, hogy az adott takkal simán kimegyünk a kastellai öbölből, Lupo testvér nem kis tapasztalatát felülbírálva. …. Nem fért ki! Két forduló és némi motor rásegítést is igénybe véve, már irányba is volt a Spliti Kapunak nevezett Solta és Brac Sziget közti átjáró. A motor meghajtás támogatása már nem volt szükséges! Természetesen a szél melyben haladtunk, minimális korrekciót vitt a haladásunkba, ezért a szükséges irányból kezdett fújni. Ezt mi a magas intelligenciánk és sok hajós tudásunknak köszönhetően 30 fokot ejtett a kormányos. A művelet a hajó utazó sebességét az 5 csomó körüli szinten megtartotta, csak éppen Stromorska lett az új irány. 

 

Amit tudni érdemes, mi Stari Grad-ba indultunk.


            A helyi viszonyok és az útvonal kötetlensége miatt, a csapat úgy döntött, hogy a mai útvonal egy közelebbi kisváros Bobovisca Na Moru  legyen, és egy darabig elvitorlázgatunk a környéken, mielőtt kikötünk.  Kb. 1,25 óra vitorlázás után, a vásznat elrakva behajóztunk az öbölbe, és egy trükkös fordulóval ki is jöttünk onnan, mert egy dingi szélességű hely sem volt. Így a csapat Milna városa mellett döntött, mert ott ilyenkor nincs senki. Ezt biztosan állíthattuk, amíg oda nem értünk.  Az érkező hajókat a sétáló utcai partfalra irányították, de nekünk még sikerült az utca felől nyitott mólon helyet kapni. Lupo testvérünk végezte a kikötést és a csapat többi tagja 110%-os segítséget nyújtva, tette a dolgát.

A kikötés és az ezzel kapcsolatos teendők elvégzése után, Lupo által előkészített csirkés zöldséges ragut elkészítettük, és egy pár szelet kenyér és némi savanyúság kíséretében elfogyasztottuk. Az aspiráns László által felajánlott palacsinta is elkészült. Egyes darabok egy pizza vastagságát éppen túlhaladva készültek el. A többi még vastagabb lett. Egy palacsinta után mindenki jól is lakott azzal.

            Az este további részében, a hajó komfortjának emelése és kedélyes beszélgetések mellett telt el. Az élet dolgainak kitárgyalása természetesen Clochard által készített finom vörösbor és a Kraken Rum LTD termékeinek némi felhasználása is felmerült. Igaz volt, hogy öntöttünk kólát hozzá, de jó volt úgy is”..  Természetesen, a Rumhoz! Majd nyugovóra tértünk!

Október 24! Helyi idő szerint péntek!

Reggel 7 óra táján mindenki felébredt és nézett maga elé, azt találgatva, hogy hol is van. ( Csak az aspiráns természetesen!) Egy nagyon finom reggeli elfogyasztását követően, ami laktattó volt és bőséges, mindenki számára megfelelő mennyiségben, de elfelejtettem, hogy mi volt!....., kisétáltunk a városba egy jó kávét elfogyasztani a parti sétányon. Mire megkávéztunk a nap már majdnem a kávézó teraszát is érte, de addig az októberi dél elött simogató árnyékának vendégei voltunk.

A kávézás minden percének élvezetét követően arra jutottunk, hogyha már hajós túrán vagyunk, akkor egy kicsit nem ártana a Seastar által nyújtott lehetőségeket kihasználni. Vidám testvér rendezte a kikötői díjat, hogy jogosan el tudjuk rúgni a móló betonját, 11.20 perckor.

A végtelenbe és tovább esetünkben a közeli Stari Grad város elérését jelentette, így az lett a cél.

Nagyon kellemes észak nyugati döghullámok, 15 méter hosszú és 1 méter körüli magassággal kísérte utunkat, de legalább senki haját nem borzolta össze a 2-3 csomós szél. A Seastar mint jókedvű és vidám kisgyerek, vígan dőlt jobbra és balra, az őt oldalról hintáztató hullámok hatására. László aspiráns kérte, hogy kormányozhasson, mert az igen jó hatással volt a reggeli maradéktalan megtartásának elősegítésére. Mosollyal arcunkon elértük a Stari Grad városba vezető öblöt, ahol már a hullámok, a szigetnek köszönhetően szinte teljesen megszűntek.

A kikötőhöz érkezve, a marinero is előkerült, és az asszisztenciájával, egy kijelölt helyre minden hiba nélkül Lupo testvér beállt. Hajót rögzítettük és ezzel a kikötői manőver lezárult.

            Némi jelentéktelen hiba során fényderült, hogy az egyik használatos partiáram kábelben szakadás lehet, amit annak cseréjével orvosoltunk, és a hajó áramellátása a biztonságos szintre emelkedett. 

            Clochard által 15 évnél régebben látogatott Stari Grad vizsgálata gyanánt, egy könnyű kis sétát tettünk, melynek során útba ejtettünk egy ismert, sokak által kedvelt, hangulatos helyet, aminek a nevét elfelejtettem! Mivel a sétánk elött határozott mennyiségű tésztát és hozzá köretként, Mihály által készített marhapörkölt, a mozgásunkban korlátozott, csak némi alkohol és sajt termékek elfogyasztása történt ott.

            Az estét vidám beszélgetések és kedélyes csevejek töltötték ki, némi bor és rum kíséretében, majd aránylag korán nyugovóra tértünk. 

       

Október 25! Otok Hvar időzónája szerint Szombat.

 

                Az éjszakai esőt leszámítva eseménytelen reggelre ébredtünk. A reggeli kávét követően, egy finom virslis reggelit fogyasztottunk (mármint aki még nem járt ilyen virsli gyárban!  Ő mást evett!), és ezzel a reggel el is telt. A kikötői díj rendezése elött, a genua leszerelésre került, és Vidám, Clochard  és Lupo azt szakszerűen összehajtotta. Ezek végeztével útra keltünk! Irány Split város Ina benzinkút!

                Eseménytelen kissé oldalhullámos vízen történő 3,5 órás út után Splithez közeledtünk. A fent említett anyahajó, továbbra is a kikötő elött állomásozott, melyet próbáltunk közelebbről megszemlélni. Ezt a horvát rendőr hajók és személyzete nem így gondolta és határozott módon tovább tessékelt minket. Ennek ellenére a csúcstechnika eszközeink segítségével, készítettünk pár használható fotót. Majd tovább haladtunk Splitbe tankolni. A Spliti tankolás hiba nélkül végbement. A tankolás elött 2 kört mentünk a Palota előtt és csak aztán álltunk a kútra.

                A tankolás után Kastelába vezetett utunk, amely idei hajózásunk végét is magába foglalta. Lupo testvér felajánlotta szívélyesen a kikötés lehetőségét mindenkinek, de arra kértük, hogy Ő mint a hajó kapitánya, zárja az évet az utolsó manőver végrehajtásával. Ez így is történt!

                Kikötést követően, a hajó fedélzetét a téli időszakra felkészített állapotba tettük!

Ezt megünneplésekép, a Balett Iskola nevű étteremben, egy finom vacsorát fogyasztottunk, és egy könnyű sétát tettünk Split óvárosában, Vidám testvérnek köszönhetően!

 

                A hajóra visszaérkezve kezdtem el, a beszámoló megírását. A holnapi napon reggel 10 óra magasságában tervezzünk utunkat hazafelé………….

U.I.: Tervezett időben és úton hazaért mindenki!

A túra minden lényeges részét itt megosztottuk. Ha bővvebbet szeretnél tudni a történésekről és eseményekről, legyél te is részese a tavaszi évnyitó hajózásnak!

Tisztelettel!

Lupo di Mare

Clochard

Vidám és Hektor

Mihály      

László  -Aspiráns- 

Néhány kép a teljesség minden egyes csíráját nélkülözve!

 

 

 

 

         

 

f t g m