Adria 2016 ősz
- Részletek
- Megjelent: 2018. november 27. kedd, 09:11
Útinapló a Balatoni Asztal tengeri túrájáról
2016.11.02-11.06.: a Balatoni Asztal 6 fős csapata tengeri hajózást teljesített.
Résztvevők: Phoenix, Szilágyi Miklós, a Balatoni Asztal kapitánya
Lupo di Mare, Sárkány György, a Sea Star hajó kapitánya
Vagabund, Szamos Péter, és corsarája, Márta
Aspiráns, Bunda György, és corsarája, Rita
11.02.
Borongós, késő őszi időben indultunk útnak Phoenix kapitányunk mikrobuszával, balatonboglári, kaposvári és nagykanizsai beszállással. A busz délelőtt 10 órakor indult boglárról, és teljes lett a csapat 13 óra 15-kor Nagykanizsán. A cél Kastela Gomilica kikötője volt Split előtt, ami 524 km Nagykanizsától. Esővel tarkított úton 18 óra 30-ra leértünk a kikötőbe. Kezdődött a cuccozás, elrendezés, hálóhelyek elfoglalása, és ismerkedés a hajóval. A hajó a Dufour Gib Sea 43 típusnak négy kabinos változata, amely Sea Star néven lett lajstromba véve. Miután elhelyezkedtünk, megvacsoráztunk, (sült hurkák és kolbászok kenyérrel, mustárral) és kellemesen beszélgetve sorra vettük a másnapi lehetőségeket. Hosszas elemzések, és pár pohár bor után a csapat arra jutott, hogy a szélirány és az időjárás lesz a mérvadó az úti cél kiválasztásában. Ebben megnyugodva lepihentünk.
11.03.
Esőre virradt, és kitartott egész délelőtt. A helyi információk borát ígértek, ezért úti célként Stari Gradot jelöltük ki, amely ~30 tm-re, Hvar szigeten található. A kiadós reggeli után kikértük a hajó papírjait, és sűrű esőben elindultunk, ~11-kor .
A kihajózás Phoenix kapitány vezetésével történt, ugyanis Lupo di Mare korábbi achilles in sérülésének következtében csak tanácsadási feladatokat vállalt a gyógytornázások között. A kikötőből kiérve 20-25 csomós bora terelgette a vizet, és az esőt. Elmotoroztunk ~3 tm-et Ciovo sziget csücskéig, ahol genuát húztunk, és megcéloztuk a Brac és Solta szigetek közötti átjárót. Remekül haladt a hajó, 8-8,3 csomó közötti sebességgel haladtunk, háromnegyed szélben. Az egyetlen zavaró tényező a folyamatos eső volt, amit rummal próbáltunk közömbösíteni.
Ezen a 12 tm-es szakaszon én álltam a kormánynál, és nagyon élveztem, az eső ellenére. A hajó nagyon kezes, nem érzékeny a hullámokra, stabilan tartotta az irányt. Sajnos az átjáró előtt elfogyott a szél, igaz, az eső is elállt. (állítólag ez a kettő az Adrián összefüggésben van) Így motoroztunk tovább, Hvar sziget felé, és 16 óra30 körül kikötöttünk Stari Grad-on.
A part mellé kötöttünk ki, majd rövid városnéző sétát tettünk. A sajnálatos tény az volt, hogy a vizes blokk nem üzemelt, állítólag csőtörés miatt.(?) A vacsora a hajón, fasírozott kenyérrel, csemege uborkával, néhány pohár borral. Vacsora után az úti élmények mellet múlattuk az időt, kellemesen anekdotázva korábbi hajós történetekkel.
11.04.
Ragyogó napra ébredtünk! Nem is próbálom leírni, itt egy fénykép róla.
Reggel 9 óra, napsütés, sajnos szél nincs. (állítólag ez a kettő is az Adrián összefüggésben van) A reggeli Phoenix kapitány által készített, hagymás sajtos finomság volt. Dugig lakva elindultunk motorral Brac sziget felé. Hvar és Brac közötti területen gyenge szélben teljes vitorlázattal, és 2-3 csomóval haladva élveztük a napsütést. Brac déli oldalán felkerestük a tengeralattjárók volt támaszpontjait a rejtett öblökben, megcsodáltuk a halászati szövetkezet sirály, hal, vagy mindkettőt etető munkáját.
Újra áthajóztunk Brac és Solna közötti átjárón, és tovább haladtunk Boboviste felé. Nem kötöttünk ki, mert minden zárva volt, de nagyon szép és gazdag településnek látszott a hajóról. Így láttuk a partot:
Boboviste után célba vettük Milnát, és délután 16 órakor, ~25 tm hajózás után kikötöttük a hajót a milnai ACI marinában.
Kikötés után macskasimogatás, és rövid városnézés következett.
A kikötői partfalon készült csoportképek igazolják a kiváló hangulatot.
Végezetül vacsorára pácolt sült csirkemell kényeztette a csapatot. A marinában működött a vizesblokk, kitartó keresgéléssel sikerült meleg vizet fakasztani, és kellemesen felfrissülve anekdotáztunk késő estig, a szokásos pár pohár bor, rum, és áfonya pálinka mellett.
11.05.
Reggelre szervacsere, ismét borús idő, de most már jugóval. A csapat tervei szerint a mai napot a báziskikötőben, Gomilicán fejezzük be, mert az eső előtt szeretnénk leszerelni a vitorlákat, és felkészíteni a hajót a telelésre. Amíg reggeliztünk, a jugó kitartóan fújt, és kezdett az eső is szemerkélni. Ezért egyenesen a báziskikötő felé indultunk, az utolsó, ~17 tm-es szakaszra. Kikerülve Brac takarásából, szép nagy döghullámokat kaptunk, szél nélkül! Motorral igyekeztünk a szél felé, amit csak Ciovo sziget előtt 5 tm-el csíptünk el. Onnan azonban szépen, félszelesen elvitt minket egészen Gomilicáig. Kikötöttünk esőben, és a jugó is erősödött. A vitorlák leszerelése és összehajtása többkezessé vált, amint azt a következő képek is szemléltetik.
A jól végzett munka után vacsora, házi debreceni mustárral, kenyérrel és borral. Az ellátmány színvonala semmit nem csökkent, pedig boltba csak kenyérért jártunk. A készletek kitartottak az út végéig. Köszönet a corsaráknak.
11.06.
A hazautazás napja. A jugó kitartóan fúj, és esik. Ezért a corsarák nekiláttak reggelit készíteni.(rántotta 20 tojásból, benne hagyma, kolbász, meg minden) Ez után a pakolási kedv nem volt topon, de 10 óra 15-re mindennel végeztünk, a hajó kitakarítva, biztosító kötelekkel kikötve várja a tavaszt. Folyamatos, változó erősségű esőben hagytuk el a horvát adriai partot. Az eső csak Zágráb előtt állt el, onnan már szárazabb úton jöhettünk. A kanizsai csapatrész 16 óra 10-kor szállt ki, a többiek pedig baráti búcsú után indultak boglár felé. Számomra nagyon nagy élmény és megtiszteltetés volt, hogy ilyen kiváló csapat része lehettem, és hajózhattam az Adrián.
Köszönettel:
Nagykanizsa, 2016.11.08.
Vagabund