Copyright 2025 - Parti Testvérek Hungaria

Uránusz szállítása 2019

Beszámoló az Uránusz 125-ös vitorlás szállításáról

 

A balatoni MAHART vitorlás flotta legnagyobbjai voltak az Uránusz, és a Szaturnusz, nevű 125-ös kétárbocos vitorlások.

Uránusz:

Épült    1955, Balatonfüredi Hajógyár, Balatonfüred, HU

A 125 m2 felmért vitorlafelületű acél hajótestű, fa kabinos, tőkesúlyos, ketch elrendezésű, kétárbocos vitorlás hajó 1 db 4 hengeres Csepel dízel segédmotorral. A Kohó és Gépipari Minisztérium Hajóipari Igazgatóság Fejlesztési Osztály tervezőcsoportja tervezte a híres hajótervező és építő, Hankóczy (Benacsek) Jenő irányításával, 1954-55-ben. Az acél hajótest, a fa felépítmény, a felszerelés, berendezés, vitorlázat stb. tervezése, építése, és a hajó összeszerelése a Balatonfüredi Hajógyárban történt. A hajó 1955-ben elkészült.

Legnagyobb hossz:     16,95 m

Hossz a függélyek között:       12,00 m

Szélesség a főbordán: 3,70 m

Legnagyobb merülés: 2,00 m

Főgép típus:    Csepel D 413

Főgép teljesítmény:    50 LE

Főgép csere:   1972

Főgép típus:    Volvo Penta MD 21

Főgép teljesítmény:    75 LE

Eredeti állapotában legnagyobb hossza 16,95 m, legnagyobb szélessége 3,73 m, felépítménye fából készült, utas befogadó képessége 31 fő. Tulajdonosa a Balatoni Hajózási Rt. 2003-tól nem üzemel, a cég a hajót értékesíti. 2007. májusában a Z-102 bárkára bakokra helyezve leúsztatják a kiliti sólyatérre, ahol a hajófeneket homok fújják és lefestik, majd utána megindulnak a belső-külső felújítási munkálatok (2007.05.25.) Az új tulajdonos a felújítási munkákat nem tudta befejezni, a hajót elárverezték. Új tulajdonosa leszállította a Dunára, ahol motorosként használta ~2015-ig, majd a csepeli vízügy telephelyének használaton kívüli sólyaterén gerincre állítva üzemen kívül helyezte. 2019 tavaszán újra eladásra került, és ismét a 2007 évi felújítást elkezdő személy, Nagy Zsolt lett a tulajdonosa. Az adás-vétel létrejöttében Phoenix, a Balatoni Asztal kapitánya is közvetített, így a jelen események szervezésében tervezésében és dokumentálásában a Parti Testvérek Balatoni Asztala is részt vett.

A többször elhalasztott elszállítási projekt 2019.06.14-én vált valóságossá. Erre az időpontra sikerült a darut, a szállító trélert, és minden egyéb feltételt összehozni, így hajnali 4 órakor Phoenix kapitánnyal útra keltünk Budapest felé. ½ 6-kor érkeztünk a vízügyi telephelyre, ahol az eszközök már a kezelőkre vártak. 6 – ½ 7 körül megérkezett mindenki, és kezdetét vette a műveletek megtervezése. Első lépcsőben a darura várt a feladat, hogy megfelelően letalpaljon a ferde sólyatéren, méteres gazban. Nem volt egyszerű művelet, csak 9 órára állt készen a 95 tonnás Prangl autódaru az emelésekre. Első lépésként az árbocot eresztették a fedélzetre, és levágták az orr és a farkorlátot. Majd a 17,5 tonnás hajótestet emelték ki, forgatták meg, és tették rá a szállító trélerre. A tréler speciális hajószállító volt, nagyon ügyesen megtervezve, mert 20 tonnáig minden méretű hajót meg lehet támasztani és biztonságosan szállítani vele. ¾ 12-kor elindult a tréler Zala falu felé, ahova egy defekt szerelést követően 15 30-kor meg is érkezett.

A tervezett helyszín nem tűnt ideálisnak, a bejárati szintkülönbség, és a keskeny utca miatt. A 16 15-kor érkező 30 tonnás daru nem hozott emelőköteleket, így egy sürgős logisztikai műveletet kellett beiktatni. 18 órakor már két daru, és a szállító tréler idegesítette a falubelieket, részben elzárva az utat. A rendőrséget is kihívták, aminek eredménye az lett, hogy végérvényesen lezárták a rendőrök az utat. Az első kísérletek után világossá vált, hogy a tréler a hajóval nem fér be, így a utcai bejáró hídra lett ideiglenesen letéve és megtámasztva a hajó, 20 órára. A műveletekről és a jelenlegi állapotról készült videókat megnézhetitek a honlapunkon, a képek videók alatt.

 

2019.06.17.

Vagabund

f t g m